القائمة الرئيسية

الصفحات

فضائح حمدين صباحي على لسان التيار الشعبي وكواليس الانقلاب علي الرئيس مرسي

كشفت الناشطة السياسية «غادة محمد نجيب» عضو الهيئة العليا لحزب غد الثورة ونائبة رئيس الحزب، عن كواليس خطيرة حول علاقة الكومبارس حمدين صباحي بقائد الإنقلاب العسكري عبد الفتاح السيسي وتواطؤه على الثورة وخداع المصريين داعية الجميع لمقاطعة مسرحية الإنتخابات .

وقالت «نجيب»:"الكلام ده هو أكبر دليل على تواطئ حمدين مع السيسي وأكبر دليل إنه جزء من الخدعة اللي بتمارس على المصريين الآن ".

وحكت الناشطة حوارًا دار بينها وبين أحد أعضاء التيار الشعبي حيث قالت:"امبارح كنت قاعده مع شباب في حملة حمدين الرسمية، وهم أعضاء أيضاً في التيار الشعبي وقالوا الآتي :

"انه قبل 306 طمئنهم حمدين وقال لهم انا قابلت السيسي في تأبين عبد الناصر وهو قالي انا معاكم وطمئنهم وحثهم على الاستمرار، ولما شباب التيار سألوه عن امكانية فشل 306 قالهم باللفظ مفيش حاجه اسمها هتفشل دي مش موجوده في الحسابات اصلا ".

وتساءلت «نجيب» قائلة:"تفتكروا ليه حمدين كان متأكد أووى كده من نجاح 306 بالرغم من تخوفاتنا جميعا انها تفشل ... الا لو كان في تنسيق وهو مطمئن ومتأكد ".

وأضافت، "يوم 17 مساءً تلقوا مكالمة من حسين قرشم مسئول العمل الجماهيرى بالتيار الشعبي وطالبهم بتحريك الناس من ادام الاتحادية الى دار الحرس الجمهوري للاعتصام ادامه ( وده دليل للى بيفهم انهم ارادوا ادخال الجيش واظهار ان الملايين تستدعى الجيش وتريده ".

وعن أخطر ما قالت غادة نجيب أكدت أن صباحي كان على علم بعزل مرسي قبل خطاب 3 يوليو قائلة:"يوم 37 ظهراً قال باركلهم وقالهم مرسى مشى خلاص وتم التحفظ عليه، ولما سألوه ازااى قالهم خلاص السيسي قبض عليه وهيعزله ... بالرغم من ان خطاب السيسى بتاع 37 لم يكن قد اذيع ولو تفتكروا انه اللقى الخطاب في المساء ".

وتابعت في كشف حقيقة صباحي وإجرامه قائلة:"وبعد فض رابعة كان في اجتماع لمركزية التيار واحد الشباب قام سأله ايه رأيك في اللي حصل في رابعة .. فكان رده انه طبيعي وان السيسي كان لازم يعمل كده وان الفض كان مقبول ... فانفعل الشاب عليه وقاله ايه اللي انت بتقوله ده دى كانت مذبحه ازااى تقبل بكده ازاى تقولنا ان السيسي كان لازم يعمل كده فقام حسام مؤنس بالإمساك بالشاب لمحاولة تهدئته واخرجوه برا الاجتماع وقعدوه في غرفه مجاوره وكان في شخصان موجودان بالغرفة وبعد حوار دار بينهم عرف ان أحدهم ضابط امن دوله والاخر تاابع للمخابرات وانهم مكلفون بحراسة حمدين صباحي ".

وتابعت غادة تدوينتها "ولو هتقولى ان ده طبيعي عشان ربما يكون حمدين مستهدف بسبب مشاركته فى 306 .. اقولك ليه معملوش كده مع البرادعي وعلى العكس البرادعي شارك في الحكومة وكان مستشار عدلي منصور ومع ذلك اطلقوا عليه كلاب الاعلام ينهشون به ... ده غير قضية اسقاط الجنسية ".

وأنهت غادة نجيب كلامها بالدعوة لمقاطعة المهزلة الإنتخابية قائلة:"مقاطعة للمهزلة الانتخابية ... مقاطعه لمسرحية حمدين والسيسي"..
Reactions:

تعليقات